"sluta mobbas med dina frågor jävla fula äckel, snälla skjut dig själv"

 
 
Jag ska börja med att säga att jag inte alltid tyckt det här, eller jag har inte alltid tänkt på det här sättet så när jag var mindre kan jag ha gjort fel jag ångrar nu, så nu behöver ni inte påpeka att jag gör samma sak för jag gör inte det längre. 
 
Jag vet många som är emot sånna här "ask" grejer men jag tycker faktiskt det är rätt kul då jag själv har en haha.  99% av personerna som gör en användare där är medveten om att hatfrågor kommer att ställas så ni alla är väl förbereda sen innan ifall ni inte nyss upptäckt datorn. Så ser jag många som får frågor som är liknande den här "din fula jävla äckel unge, gå och dö vi vill inte se ditt fula face. Ingen vill ha kvar dig på jorden så försvinn din fitta" Nu har jag bara tagit delar från olika frågor och satt ihop det till en. 
 
Som de flesta andra så regarerar jag väldigt starkt på det här, det är inte okej någonstans. Så tycker jag synd om personen som blivir utsatt för det här men sen läser jag svaret "asså jävla anonyma äckel dra från min ask ifall du inte vågar säga det face2face ska du inte skriva här heller. Du är så feg och äcklig, hoppas du dör en plågsam död  din fula mobbare" sen uppdaterar man sidan och ser ännu en fråga "asså du som skrev att Esmeralda var ful och allt det där kan dra hon är hur fin som helst och hur vågar du säga att hon borde dö, ifall någon borde dö är det då du. Det är såååå lågt att mobbas" svar på den frågan "åh så sant gumsi, jag älskar dig" 
 
Så tänker jag ett tag och förstår inte logiken i det hela, vad har "mobbaren" gjort för mer fel än vad mottagaren och hennes kompis gjort? Vissa säger att man "försvarar" sig själv, men hallå hur kan det vara att försvara sig själv när det är en annan person man sårar. Skillnad på mobbning och självförsvar. Sen kan man inte heller använda argumentet "hen började så hen för skylla sig själv". Hur bra tror ni det argumentet kommer funka ifall det blir större diskusioner i vuxenlivet? precis, det argumentet kommer du inte komma långt med. 
 
Man kan självklart försvara sig själv men inte så att man sjunker ner på "mobbarens" nivå för då är du exakt lika illa som hen. Det hela blir en ond cirkel och båda skyller på varandra och både mobbaren och du själv har en anledning till att säga att den andre behandlat en på ett oacceptabelt sätt. För det är vad ni båda gjort, ni har sjunkit ner på en sån nivå att man tror att ni är dagisbarn. Att säga att man önskar att någon ska dö är sjukt, samma med att kalla folk saker som ingen vill bli kallad. 
 
Som sagt kan jag än en gång nämna att jag har gjort ovanstånde grejer när jag vart mindre, jag vart väl inte behandlad så bra och jag var typ 11 år (äldre personen som man förväntas ha kommit längre var hur hemska som helst mot mig) så visste inte hur jag skulle hantera det. Men nu i efterhand kan jag ju ångra mig väldigt mycket och inse att det var fel, men det visar väl bara på att jag kommit någon vart på livets långa väg. 
 
Sammanfattningen: 
Sjunk inte till samma nivå som mobbaren för då blir du precis likadan, en mobbare. Tänk på vad ni skriver innan ni lägger ut det på internet för ett ord som du inte tycker är så illa kan vara hur sårande som helst för en annan person. Får du en hatfråga/kommentar, håll huvudet högt och visa att du kommit längre än den personen, för det har du ifall du inte skriver ett lika hemskt svar som frågan var. 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback