LÄS

 

Jag tycker det är lite tröttsamt att det  jag skriver ska tolkas om. Jag fick en fråga om att jobba hästen i rätt form och försökte svara på den så gott jag kan rent generellt, sen vänds det plötsligt till en kritik mot min ridning. Då ingen skriver namn så vet jag ju inte om det är samma person som skrivit alla frågor.  

Bara för att man kan beskriva något i teorin behöver det inte betyda att man alltid kan utföra det. Om det hade varit så enkelt så hade man ju kunnat lära sig rida perfekt bara genom att läsa en bok. Att rida olika hästar i form tar tid att lära sig, på vissa hästar är det lättare och på andra svårare utifrån olika orsaker. Det finns olika sätt att se på ridning och det finns lite olika tekniker för att nå målet att hästen ska gå i form, det betyder inte att jag tycker att ena sättet är bättre eller sämre än det andra. Det är nog väldigt få nybörjare som till en början har en mjuk och stadig hand och så måste det ju få vara tills man kommit vidare, därför kan inte alla hästar vara jättekänsliga. Men man måste ju också själv ta ställning till på vilket sätt som man vill utvecklas och vad som man tycker är viktigast att fokusera på, går ju inte att lära sig allt direkt. Jag har fått lära mig att det är viktigt att nöta på grunderna (både inom hoppning och dressyr) och det finns inga genvägar. Det är jag glad och tacksam för och det är på det sättet som jag vill fortsätta att utveckla min ridning och utvecklas kommer jag förhoppningsvis att göra så länge jag fortsätter att rida. Vissa dagar och med vissa hästar/ponnyer så kommer det att gå bättre och ibland kommer det att gå sämre. Sen kan det finnas andra som väljer att fokusera på andra saker eller att inrikta sig på antingen dressyr eller hoppning och det är ju upp till dom. Att rida länge på ridskola har varit lärorikt för jag har fått rida olika ponnyer/hästar, att sedan ridskolehästar inte alltid är dom känsligaste är ingen kritik utan det finns det ju en naturlig förklaring till. En superkänslig häst skulle inte må bra av att ha olika ryttare med olika ridstil och utbildningsnivå på ryggen varje dag. Jag har haft extra tur som fått rida så många olika typer av hästar bl a unghästar (som man inte kan kräva att dom ska gå i samma form som en äldre häst) vilket har gjort att jag inte har fokuserat min ridning på tävling men har fått andra viktiga kunskaper istället. Jag är tacksam att det har funnits ridskoleponnyer som stått ut med min ridning som nybörjare och som sen också har hjälpt mig att utvecklas så att jag nu har möjlighet att köpa en egen ponny. I och med detta inlägg så kommer jag inte att gå in i några fler diskussioner kring min egen ridning eller olika ridskolor för den delen, då det känns helt meningslöst. Jag rider för att det är roligt, jag har ridit i många år på ridskola och kommer att fortsätta med det för att jag tycker att det har varit och är bra och lärorikt (fast givetvis är det tufft när man tycker om en ponny som man sen inte kan fortsätta rida för att den säljs, man byter ridskola osv).

-

nu far jag snart till skolan hejdå!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback